21 septembrie 2013

La multi ani Bucuresti

Conform Wikipedia, astăzi este ziua Bucureștiului: "așezarea este atestată documentar la 20 (~21) septembrie 1459 într-un act emis de Vlad Țepeș, domn al Țării Românești, prin care se întărește o moșie unor boieri. Cetatea Dâmboviței, cum mai apare în primii ani orașul, avea rol strategic, urmând să supravegheze drumul ce mergea de la Târgușor la Giurgiu, în ultima așezare aflându-se o garnizoană otomană" - documentul poate fi văzut la Muzeul Bucuresti - Palatul Sutu de la Universitate.

Evenimente:
Gala Folk You: arcub.ro
Lista completa: metropotam.ro


prima atestare documentara - via metropotam.ro

27 august 2013

Casa Greceanu si Biserica Doamnei

Peste drum de Hotel Bulevard, peste Calea Victoriei, cu un restaurant Pizza Hut la parter, este blocul de apartamente numit Delta Dunării, clădire construită pe un teren deţinut în 1871 de familia Grecenilor care aveau aici o casă modestă ca dimensiuni, unde locuia cu chirie și își avea atelierul cunoscutul pictor, dar mai ales fotograf, Carol Popp de Szathmari (1812- 1887), primul fotograf de artă și documentarist din Regatul Românesc, unul dintre primii zece fotografi din Europa.

1. Blocul Delta Dunarii - octombrie 1989 - via anp-archief.nl

Szathmari a realizat primul reportaj fotografic de război din lume în timpul Războiului Crimeii (1853- 1856), fiind recunoscut ca primul foto- jurnalist. A devenit ulterior pictor și fotograf de curte pentru domnitorul Alexandru Ioan Cuza și pentru regele Carol I.

2. Casa Greceanu, turla Bisericii Doamnei iar in dreapta este Palatul Nifon Mitropolitul
- link google maps

Casa Greceanu a rezistat pe Calea Victoriei până după 1911, când a fost înlocuită de clădirea Compescăriei, o clădirea care ascundea biserica Doamnei, lăsând vederii doar turlele. Numele i s-a dat după restaurantul cu preparate din pește care avea în faţă, spre bulevard, o mică grădină. Clădirea s-a dărâmat la cutremurul din martie 1977, locul său fiind luat de blocul pe care îl vedem astăzi.

3. - 1904

4. - 1911 - Casa Popovici în stânga

5. 

6. 

7. 1939 via historicimages.com

8. Clădirea Compescăriei - 1968 via historicimages.com

Dacă avansăm pe Calea Victoriei, putem observa un gang lipit de restaurantul Pizza Hut, prin care se zărește frumoasa Biserică a Doamnei Maria.

9.  Biserica Doamnei via ziarullumina.ro

Biserica a fost construită în 1683 pe locul altei biserici din lemn, ctitorită înainte de 1677 tot de Doamna Maria, a doua soţie lui Șerban Vodă Cantacuzino (1678- 1688), în amintirea izbânzii creștinilor asupra turcilor la asediul Vienei când regele polonez Jan al III-lea Sobieski l-a învins pe Kara Mustafa, turcii începând să piardă astfel din poziţia dominantă în Europa.

În 1684, această zonă era cunoscută sub numele de mahalaua "de la biserica Doamnei", iar în 1689, Doamna Maria a închinat biserica mănăstirii Cotroceni, ctitoria lui Șerban Vodă, soţul ei.

Biserica fost reparată în anii 1869, 1906, iar în 1931 Comisia Monumentelor Istorice, o restaurează păstrând nealterate formele iniţiale.
După cutremurul din 1977 este din nou reparată cu participarea arh. Constantin Joja și a pictorului Nicolae Sava.
În cursul anilor 1998- 2004, arh. Niels Auner și ing. C. Pavelescu, restaurează fresca originală, într-o armonie de roșu, negru și auriu.

Biserica are formă de dreptunghi alungit, baza și capitelul (partea superioară a unei coloane) octogonale sunt sculptate cu motive decorative de origine orientală. La intrarea în pronaos se află un portal bogat sculptat cu motive florale, având deasupra sa pisania din 1683 prevăzută cu acvila cruciată, stema Ţării Românești.

via Lucia Stoica și N. Ionescu - Ghinea: "Enciclopedia Lăcașurilor de Cult din Bucuresti" Vol.1, Ed.Universalia, armyuser.blogspot.com ,  wiki/Biserica_Doamneiziarullumina.ro, bucurestiivechisinoi.ro, crestinortodox.roghidul.ro/biserica-doamneicomemorare.ro

9 august 2013

Bombardamentele Aliaților - 1943- 1944

Începând din 1929 și până în 1938, toate produsele petroliere obținute în marile rafinării românești Concordia (Vega), Steaua Romană, Unirea (Orion si Speranța), Columbia, Creditul Minier (Brazi, Doicesti), Prahova (Petrolul București), Xenia, Dacia Romana și Petrol Block (Standard) erau solicitate la export via.

În anii '40, la Ploiești se găseau mai multe rafinării: spre sud se găsea Orion, alături de ea, spre stânga, Unirea, spre dreapta Astra Română, spre nord Vega (care trecuse la societatea Concordia), spre est, pe lângă Dacia, s-a dezvoltat la Teleajen rafinăria Româno- Americană la care se adaugă Xenia (la bariera Câmpinii), Norris, Standard, ColombiaRedevența, Cometa, Lumina, Frăția, Luciana, Oilfields etc. (în partea de sud-vest și vest) via wiki.

În august 1943, aviația anglo-americană bombardează rafinăriile de la Ploieşti întrucât de aici provenea o treime din petrolul folosit de armata germană - wiki/Operation_Tidal_Wave.
În ziua de 4 aprilie 1944Bucureștiul a fost bombardat de aviația militară americană reprezentată de bombardiere B 24 Liberator dar şi de avioane de vânătoare, ținta principala fiind Gara de Nord.
La 15 aprilie, are loc un atac al britanicilor folosind avioane P-61 Black Widow (Văduva neagră).


Imagini cu Bombardarea Bucureștiului din 1944 găsiți pe turistinbucurestiro episod 1 si episod 2.

Imagini din 1944 declasificate de americani în anul 2007:

                                                                                                  -----  București 1944 ----- 

1. - aprilie 1944

2. - Avion B 24 Libertador

3. - 7 mai 1944 - 98th Bomb Group
- după forma Dâmboviței pare zona Băneasa - Romaero
-  link google maps unde era depozitul OSIN

4. - 

5. - 4 aprilie 1944

6 - 456 Bomb Group, 15 Air Force - 24 Aprilie 1944
- bombardamentul din zona Universității de Agronomie, Romexpo a fost construit mai târziu in 1963 
- se observa Insula Trandafirilor din Herăstrău (dreapta) si Arcul de Triumf (in partea de jos) 
- link google maps

7. -  Rafinărie lângă București

8. - 

9. - Explozia unei rafinarii

10. - 

11. Calea Ferata
 - cel putin 1500 de mașini si 10 locomotive au fost distruse

12. - 

13. - Fabrica de oţel Malaxa unde se producea armament (pusti si grenade)

14. -  Radar german (Wurzburg Riese Fumg 65) lângă București


-----  Otopeni ----- 

1. - 26 august 1944


-----  Ploiești ----- 

1. Atacul avioanelor B-24 Liberators din divizia 15 AAF (US Army Air Forces) 
la rafinăria Concordia Vega - 31 mai 1944

2. Sediul Astra Română
- una dintre cele mai moderne rafinării din zona Ploieștiului

3. 

4. - 18 August 1944 

5.  B-24 Liberators

6. - 24 Aprilie 1944

7. Rafinăria Columbia Aquila din SV-ul Ploieștiului

8. Raid la rafinăriile din Câmpina
- Imaginea este preluata de la 2600' cu lentile de 36" - 6 mai 1944

9. Boeing B-17 Flying Fortresses  - 9 iulie 1944

10. Tunuri de 128 mm pe șină. 
Erau in număr de 24 si puteau trage la fiecare 5 secunde 

11. B-24 "Liberator" - 18 August 1944.

12. Macheta orașului Ploiești la 1:5,000, construita în Anglia de RAF (Royal Air Force) 
ce a fost trimisa in Africa de Nord pentru antrenamente

13. Rafinăria Steaua Română

14. Rafinăria Columbia Aquila - Astra Română
1 - Instalație de stabilizare, 2 - instalație de distilare, 3 - cazane, 4 - stația de pompare Giurgiu (Girgiu)

15. Rafinăria Astra Romană

16. Rafinăria Dacia Română 
1 - cazane (boiler house), 2 - instalații de distilare, 3 - instalație pentru producere benzina
- sunt vizibile 5 din cele 2.000 de aparate de produs fum.

17. Rafinăria Astra Română 

18. Rafinăria Astra Română - una dintre cele 15 rafinării 
atacate de 23 de ori intre 5 aprilie - august 1943

19.  B-24

20. B-24 la altitudine joasa

21. - 31 de avioane Consolidated B-24 Liberator zboară in formație pentru 
a ataca Rafinăria de petrol din Ploiesti. 
Imagine realizata de un avion din Grupul de Bombardament 389  U.S.A.A.F 
(United States Army Air Forces).

22. 5 mai 1944 

23. Explozia Rafinăriei Xenia - B-24 Liberators 
- 10 august 1944

24. 

25.  B-24 Liberator - 451st Bomb Group, 15th Air Force - 10 august 1944

26. Consolidated B-24 Liberator la altitudine de 7.000 m
- 15 iulie 1944

27. Boeing B-17 - 24 Aprilie 1944.

28. 

29. 24 aprilie 1944.

30. Fum și flăcări - altitudine de 7.000 metri  
 - avion B-24 - 15 iulie 1944

31. Boeing B-17 - 9 iulie

32. Atacul Consolidated B-24 asupra Rafinăriei Astra-Română

33. Boeing B-17 - 28 iulie 1944

34. Atacul Boeing B-17 - 15 iulie 1944

35. 

36. Rafinăria Concordia Vega

37. 1. Rafinăria de petrol Concordia Vega
(1) instalații de distilare, (2) centrale termice

38. 

39. 

40. Bombardamentul Rafinăriei din Ploiești 
- 463rd Bomb Group, 772nd Bomb Squadron 
- 10 August 1944

41. 

42. atacul Boeing B-17 si Consolidated B-24s -  24 Aprilie 1944 

43. Germanii au instalat 2.000 de aparate care produc fum pentru a incomoda avioanele inamice

44. Rafinăria Astra Română
- 28 iulie 1944 

45. 

46. Radare si tunuri in zona Ploiești

47. Rafinăria de petrol Standard in stânga iar in dreapta este Rafinăria Unirea Speranța
- calea ferata pentru transportul produselor. 
1 - instalație de ulei lubrifiant (lubricating oil), 2 - instalație de distilerie, 3, 4 - instalație termica

48. Rafinăria Steaua Romana - instalația de distilare - la 20 mile NV de Ploiești

48. 

50. Rafinăria Columbia Aquila si escadrila de B24

51. Rafinăria Columbia Aquila după bombardament

52. Rafinăria Astra Română - capacitate redusa la 2\3. 
1 - zona de stabilizare, 2- zona spital, 3 - unități Dubbs, 4 - cazane  
5 - construcție noua (catalytic cracking unit )

53.  Rafinăria Columbia Aquila - de remarcat camuflajul rezervoarelor 

54. Rafinăria Romano- Americană 
- 1 - instalație de distilare, 2 - centrale termice, 4 - depozite

55. Rafinăria Concordia Vega.
- Ploieștiul a fost bombardat de 23 de ori in perioada 5 aprilie - 19 august 1944 de 
Fortele aeriene Mediteraneene când au fost lansate peste 13.000 de tone de bombe

56. Rafinăria Steaua Română

57.  - 15 AAF 
- rafinăriile din România acopereau 30% din necesarul utilizat de trupele germane

58. Rafinăria Astra Romana după bombardamentul Air Force 15

59. Rafinăria Concordia Vega

60. Rafinăria  Concordia Vega

61. Rafinăria de petrol Concordia Vega. 
- 24 septembrie 1944

62. 

63.  B-24 - 24 iunie 1944

64. Rafinăria Concordia Vega

65. Rafinăria Romano- Americana
1 - unitate de distilare, 2 - centrala termica, 3 - distilare

66. - Rafinăria Xenia - A - tanc de depozitare, 1 - centrala termica

67. Tancuri de depozitare petrol lângă rafinăria Creditul Minier

68. - Rafinăria Creditul Minier 
- 1 - stație de pompare, 2 - centrala electrica, 3 - conducte, 
4 - unități Dubbs, 5 - laborator, 7 - atelier mecanic, 7 - unitate tratare

69 - Rafinărie Creditul Minier  - 1 - Stație de pompare, 2 - centrala electrica, 3 - conducte, 4 - unități Dubbs, 5 - laborator, 6 - atelier mecanic, 7 - unitate tratare

70 - Dispozitiv folosit de germani pentru producerea fumului 

71. - Rafinăria Steaua Română


----- Brașov - 4 iulie, 16 aprilie 1944 ----- 

1. Boeing B-17 Flying Fortresses - 99th Bomb Group
15th Air Force - 4 iulie 1944

2. 16 aprilie 

3. 

4. 

5. Fabrica de avioane bombardata de escadronul 341 - 6 mai 1944

-----  Focșani - 11 iunie ----- 

1. Baza Aeriana din Focșani - 11 iunie 1944

-----  Galați ----- 

1. avioanele SUA foloseau bazele din Rusia - 6 iunie 1944

----- Giurgiu ----- 

1. 3 iulie1944

2. 23 Junie 1944

-----  Oradea ----- 

1. 6 Septembrie 1944

2.  - 2 iunie 1944 - 301 Bomb Group, 32 Bomb Squadron

-----  Turnu Severin ----- 

1. Calea ferata din Turnu Severin 
- atacuri in 16 si 21 aprilie 1944 dar și in 5 mai când a fost atacat de  avioane Boeing B17

a. Radare Wurzburg (stânga) si Freya (dreapta)

b.



Alte imagini din primul război mondial găsiți pe turistiniasi.

Mai multe informații despre Bucureștiul vechi pe turistinbucuresti.